Svetainė
Įdomi ir naudinga informacija

Gitaros mokymas » Pagrindiniai gamintojai » Šlovės odeonas » Žymūs gitaristai » Derinimai » Šonas Singeris „Veržli šventė: džiazas ir semiotika“ » Patarimai


GITAROS MOKYMAS

Kryptis

Gitaros klasę lankantys galės susipažinti su muzikos pagrindais ir išmokti skambinti. Skambinimo būdai aprėpia įvairius muzikos stilius. Mokymo kursas ne tik suteiks bendrąjį muzikinį lavinimą, bet ir atskleis asmenybę.

Atranka
Išankstinis pasirengimas nėra būtinas stojantiems į gitaros klasę. Reikalinga akustinė gitara nešiotis ar palikti klasėje. Mokinių turi būti tiek, kad dėstytojas skirtų kiekvienam reikiamą dėmesį.

Tikslas
Per muziką plėsti pasaulėžiūrą. Išmokyti skaityti gaidas. Išmokyti skambinimo būdų. Įskiepyti meilę muzikai. Parodyti, kad muzika teikia didžiulį saviraiškos malonumą. Puoselėti muzikalumą, fizines ir protines emocines jėgas, leisti pasirodyti scenoje. Formuoti tikrą muzikos supratimą.

Kas būtina
Akustinė gitara. Aplikatūros lentelės. Metodinė literatūra. Gitaros meistrų garso ir vaizdo įrašai. Specializuoti muzikos žurnalai.

Dėstymo turinys

Skambinimo būdų demonstravimas, individuali dėstytojo praktika. Nagrinėjimas. Estetinis lavinimas.

Gitaros mokymo bendrieji bruožai
Derinimas. Muzikos pradmenys. Skambinimo būdai. Specialybė. Koncertavimas.

Kas svarbu
Nuoširdus tikslo siekimas. Pastangos. Reikiamas požiūris. Drausmė.

Literatūra
Metodikos knygų sąrašas.


PAGRINDINIAI GAMINTOJAI

Acoustic - stiprintuvai, gitaros
Alembic - gitaros
Alvarez-Yairi - gitaros
Ampeg - stiprintuvai, gitaros, reikmenys
Aranjuez - stygos
Augustine - stygos
Ernie Ball - stygos, reikmenys
Barcus-Berry - ėmikliai
Travis Bean - gitaros
Bose Corp. - stiprintuvai
Bozo Music Gallery - gitaros
Carvin - gitaros, stiprintuvai
Charvel Mfg. - reikmenys
Clear Glass - stiklo tūtelės "slides"
Conn - gitaros
D'Addario - stygos
D'Angelico/D'Merle - stygos
D'Aquisto - gitaros, stygos
Darco - stygos
DiMarzio - ėmikliai
Dobro - gitaros
Jim Dunlop - reikmenys
Earth Sound Research - stiprintuvai
Electra - gitaros
Electro-Harmonix - elektroniniai reikmenys
EMC - stiprintuvai
EMG - ėmikliai
Fender - gitaros, stiprintuvai, stygos, reikmenys
FRAP - ėmikliai
J.W.Gallagher - gitaros
Gibson - gitaros, stiprintuvai, stygos, reikmenys
G.H.S. - stygos
GMT - stiprintuvai
Goya - gitaros
Gretsch - gitaros, stiprintuvai, reikmenys
Grover - derinimo mechanizmai
Guild - gitaros, stiprintuvai, stygos, reikmenys
Guitar Lab - ėmikliai
Michael Gurian - gitaros
Hagstrom - gitaros
Heil - stiprintuvai
Herco - ėmikliai, reikmenys
Hi-A - ėmikliai
Hiwatt - stiprintuvai
Hofner - gitaros
M.Hohner - gitaros, stiprintuvai, reikmenys
Ibanez - gitaros
Kramer - gitaros, stiprintuvai, reikmenys
Kustom - stiprintuvai
Lab Series - stiprintuvai
LaBella - stygos
Lawrence Sound - stygos
Long Johns - stygos
LoPrinzi - gitaros
Maestro - elektroniniai reikmenys
Mapes - stygos
Dean Markley - stygos
Marlboro - stiprintuvai
Marshall - stiprintuvai
C.F.Martin - gitaros, stygos
Mesa/Boogie - stiprintuvai
Mighty Mite - ėmikliai, elektroniniai reikmenys
Morley - elektroniniai reikmenys
S.L.Mossman - gitaros
Music Man - gitaros, stiprintuvai
MXR - elektroniniai reikmenys
Nashville Straights - stygos
Ovation - gitaros, stygos, reikmenys
Peavey - gitaros, stiprintuvai
Phil Petillo - gitaros
Pignose - stiprintuvai
Polytone - stiprintuvai
Jose Ramirez - gitaros
Randall - stiprintuvai
B.C. Rich - gitaros
Rickenbacker - gitaros, stiprintuvai
Road - stiprintuvai
Rolland - stiprintuvai
Rowe-DeArmond - ėmikliai
Savarez - stygos
Schecter - ėmikliai, elektroniniai reikmenys
Sigma - gitaros
Stage - stiprintuvai
Sunn - stiprintuvai
Tama - gitaros
Takamine - gitaros, stygos
Tapco - stiprintuvai, elektroniniai reikmenys
Unicord - gitaros, stiprintuvai, reikmenys
Vinci Strings - stygos
Woodson - stiprintuvai
S.Yairi - gitaros
Yamaha - gitaros, stiprintuvai, reikmenys

 

ŠLOVĖS ODEONAS

Muhal Richard Abrams, Pepper Adams, Cannonball Adderley, Gene Ammons, Louis Armstrong, Albert Ayler, Chet Baker, Count Basie, Mario Bauza, Sidney Bechet, Bix Beiderbecke, Bunny Berigan, Barney Bigard, Ed Blackwell, Eubie Blake, Art Blakey, Jimmy Blanton, Clifford Brown, Charles Brown, Dave Brubeck, Harry Carney, Benny Carter, Betty Carter, John Carter, Paul Chambers, Doc Cheatham, Don Cherry, Charlie Christian, Kenny Clarke, Buck Clayton, Nat 'King' Cole, Ornette Coleman, John Coltrane, Eddie Condon, Tadd Dameron, Eddie 'Lockjaw' Davis, Miles Davis, Paul Desmond, Johnny Dodds, Baby Dodds, Eric Dolphy, Billy Eckstine, Roy Eldridge, Duke Ellington, Don Ellis, Bill Evans, Gil Evans, Maynard Ferguson, Ella Fitzgerald, Tommy Flanagan, Bud Freeman, Von Freeman, Erroll Garner, Stan Getz, Dizzy Gillespie, Jimmy Giuffre, Benny Goodman, Dexter Gordon, Stephane Grappelli, Grant Green, Don Grolnick, Charlie Haden, Lionel Hampton, Herbie Hancock, Eddie Harris, Coleman Hawkins, Roy Haynes, Julius Hemphill, Fletcher Henderson, Joe Henderson, Jon Hendricks, Jimi Hendrix, Woody Herman, Earl Hines, Milt Hinton, Johnny Hodges, Billie Holiday, Red Holloway, Lightnin' Hopkins, Milt Jackson, Illinois Jacquet, Ahmad Jamal, Keith Jarrett, Bobby Jaspar, Eddie Jefferson, Antonio Carlos Jobim, Philly Joe Jones, J.J. Johnson, James P.Johnson, Elvin Jones, Thad Jones, Hank Jones, Jo Jones, Stan Kenton, Rahsaan Roland Kirk, Lee Konitz, Gene Krupa, Scott LaFaro, John Lewis, Booker Little, Professor Longhair, Jimmie Lunceford, Shelly Manne, John McLaughlin, Carmen McRae, Jay McShann, Glenn Miller, Charles Mingus, Red Mitchell, Thelonious Monk, Wes Montgomery, Joe Morello, Lee Morgan, Jelly Roll Morton, Gerry Mulligan, Mark Murphy, Fats Navarro, Oliver Nelson, Herbie Nichols, Red Norvo, King Oliver, Charlie Parker, Jaco Pastorius, Art Pepper, Oscar Peterson, Bud Powell, Tito Puente, Don Pullen, Sun Ra, Django Reinhardt, Buddy Rich, Max Roach, Red Rodney, Sonny Rollins, George Russell, Pee Wee Russell, Woody Shaw, Wayne Shorter, Horace Silver, Zoot Sims, Frank Sinatra, Bessie Smith, Jimmy Smith, Stuff Smith, Sonny Stitt, Billy Strayhorn, Art Tatum, Cecil Taylor, Art Taylor, Jack Teagarden, Clark Terry, Lennie Tristano, McCoy Tyner, Sarah Vaughan, Joe Venuti, T-Bone Walker, Fats Waller, Wilbur Ware, Muddy Waters, Chick Webb, Ben Webster, Mary Lou Williams, Tony Williams, Joe Williams, Teddy Wilson, Lester Young, Frank Zappa…


ŽYMŪS GITARISTAI

John Abercrombie, Howard Alden, Duane Allman, Laurindo Almeida, Chet Atkins, Derek Bailey, George Barnes, Billy Bauer, Jeff Beck, George Benson, Peter Bernstein, Chuck Berry, Elvin Bishop, Norman Blake, Mike Bloomfield, Noel Boggs, Joshua Breakstone, Julian Bream, David Bromberg, Jack Bruce, Roy Buchanan, Kenny Burrell, James Burton, Glen Campbell, Curley Chalker, Charlie Christian, Eric Clapton, Roy Clark, Stanley Clarke, Dave Cliff, Joe Cohn, Larry Coryell, Al DiMeola, Doobie Bros, Duane Eddy, Herb Ellis, Buddy Emmons, Steve Erquiaga, John Fahey, Tal Farlow, Chris Flory, Peter Frampton, Bill Frisell, Jerry Garcia, Grant Green, Mick Goodrick, Jerry Hahn, Jim Hall, Scott Henderson, Jimi Hendrix, Alan Holdsworth, Charlie Hunter, John Paul Jones, Vic Juris, Carol Kaye, Barney Kessel, Albert King, B.B. King, Freddie King, Earl Klugh, Leo Kottke, Peter Leich, Phil Lesh, Michael Lorimer, Russell Malone, Pat Martino, Leon McAuliffe, John McLaughlin, Pat Metheny, Steve Miller, Monk Montgomery, Wes Montgomery, Carlos Montoya, Scotty Moore, Joe Morris, Tony Mottola, Mary Osborne, Jimmy Page, Joe Pass, Jaco Pastorius, John Patitucci, Les Paul, Bucky Pizzarelli, Chuck Rainey, Bonnie Raitt, Doug Raney, Jimmy Raney, Django Reinhardt, Emily Remler, Marc Ribot, Keith Richard, Lee Ritenour, Howard Roberts, Robbie Robertson, Sabicas, Carlos Santana, Joe Satriani, John Scofield, Andres Segovia, Leni Stern, Mike Stern, Dave Stryker, Steve Swallow, Tut Taylor, Merle Travis, Stevie Ray Vaughan, T-Bone Walker, Joe Walsh, Doc Watson, Mark Whitfield, John Williams, Johnny Winter, Bill Wyman, Frank Zappa, Attila Zoller…


DERINIMAI

Skirsninių instrumentų derinimai

Įprastinė gitara: E B G D A E arba Eb Bb Gb Db Ab Eb (kiti būdai )
Dvylikos stygų gitara: EE BB GG DD AA EE
Bosinė gitara: G D A E
Šešių stygų bosas: C G D A E B
Tenoro bandžio: A D G C
Penkių stygų bandžio: D B G C (G) arba B G# E A E
Mandolina: E A D G
Mandolina-altas: A D G C
Ukulele: B F# D A
Gitara-tenoras: A D G C
Uke-baritonas: E B G D

Akordiniai derinimai

E derinimas: E B G# E B E arba D A F# D A D A, arba
Ispaniškasis derinimas: E C# A E A E arba D B G D G D D
Minorinis derinimas: D A F D A D

Styginiai

Smuikas: E A D G
Altas: A D G C
Violončelė: A D G C
 


ANSAMBLINIS GROJIMAS: PATARIMAI

Kai grojat su grupe, stenkitės klausytis, ką groja jūsų kolegos, stenkitės sukurti muzikinį pokalbį. Bus žymiai smagiau groti ir rezultatas bus muzikalesnis.

Improvizuodami solo, stenkitės klausyti, ką groja kiti instrumentai. Jie pasiūlys jums daug idėjų, kurias galėsite panaudoti grodami solo, o tuo pačiu ir kolegoms bus įdomiau.

Jeigu suklydote ar pasimetėte, nepanikuokite ir apsimeskite, kad viskas yra tvarkoj, tarytum, taip ir turėjo būti. Klausykit kitų instrumentų, klausykit, kuriuos akordus jie groja ir grįžkite atgal į formą.

Kartais „chebra” (grupė) sutaria pakartoti „gabalo” pabaigą kelis kartus, su kiekvienu pakartojimu įkraudami dar daugiau energijos. Jeigu reikalai klostosi gerai ir visiems gera nuotaika, pabaiga gali tapti net ilgesnė už patį „gabalą”. Būtent tada, dažniausiai, galima atsipalaiduoti ir „paišdykauti”. Klausydamiesi muzikos atidžiai sekit kaip muzikantai sugroja kūrinio pabaigą.

GITARA: PATARIMAI

Tobulindami grojimo techniką įgysite daugiau ištvermės, lengvumo ir išgausite geresnį garsą. Taip pat išvengsite traumų, kurios kartais būna labai skausmingos (ypač tos, dėl kurių tenka baigti muzikanto karjerą). Paprašykite patyrusio gitaristo pagalbos, jis patikrins jūsų rankų padėtį, padės nenukrypti nuo kurso. Atsiminkite, jeigu skauda rankas, vadinasi, kažkas ne taip.

Kai mokotės groti ritmus, pabandykite kairės rankos pirštais lengvai prigesinti stygas. Tada su dešine greitu riešo judesiu perbraukit per stygas. Turėtų pasigirsti ne akordas, o perkusinis garsas. Šitoks stygų gesinimas (dempingas) tinka ir scenoje, ir namie besimokant įvairius ritmus.

Mokykitės lėtai. Norint kažką sugroti greitai, reikia iš pradžių išmokti tai sugroti lėtai. Iš anksto numatykite savo pirštų judesius, stenkitės visų pirmą išgirsti garsą galvoje ir tik tada jį sugroti.

Pasirinkę teisingą stygą, išvengsite nereikalingų judesių. Taipogi, tai padės išvengti atvirų stygų. Sunku gerai kontroliuoti atvirų stygų garsą. Be to, jos skamba truputį kitaip, todėl jų garsas kartais nereikalingai išsiskiria iš bendro skambesio. Atvira styga nepadarysi kai kurių spec. efektų, pvz. vibrato, patempimų. Žinoma, kartais muzikantas specialiai naudoja atviras stygas, kartais jų reikia grojant akordus, tačiau, patartina jas naudoti saikingai.

Prieš sugrodami naują akordą, pasistenkite iš pradžių jį įsivaizduoti mintyse. Tegu pirštai jau ore susirikiuoja pagal akordo pirštuotę ir tik tada paliečia stygas.

Viršutinis akordo garsas yra labai svarbus, nes klausytojas jį girdi geriausiai. Parinkdami akordą, gerai apgalvokite viršutinį (melodinį) garsą. Jis turi arba atitikti, arba gerai derėti su tuo metu melodijoje skambančiu garsu.

BOSAS: KAIP GROTI IR MOKYTIS

Jei pasirinksite tinkamą stygą rifo pradžiai, išvengsit atvirų stygų. Kita vertus, roko muzikantai jas dažnai naudoja. Atviros stygos garsą sunkiau kontroliuoti, nei pirštu užspaustą stygą. Atviras žymiai sunkiau gesinti. Taip pat jos skamba kitaip, todėl būna, kad atvirų stygų garsas nepageidaujamai išsiskiria iš konteksto. Atviromis stygomis neįmanoma išgauti ir tokių spec. efektų kaip vibrato, patempimų.
Žinoma, kartais būtent ir reikia tokio specifinio atviros stygos garso, taip pat atvira styga - tai vienintelis būdas pagroti žemiausią E garsą.
Tačiau bendrai paėmus, patogiausia vengti atvirų stygų ir rasti kitų būdų, kaip pagroti be jų.

Šok su savo bosu. Stebėk veidrodyje save grojantį. Kai groji gyvai, žiūrėk, kaip šoka geri šokėjai. Jie padės tau geriau pagauti reikiamą nuotaiką.

Kai groji dainas su „vaikščiojančia” boso linija, keletą kvadratų pagrok „iš dviejų”. 
Šitaip grįžimas prie „vaikščiojančios” boso linijos taps labai įspūdingas. Taipogi tai geras būdas įnešti į gabalą kontrasto, ypač kai kiekvienam solo skiriama po kelis kvadratus.

Funk stiliaus boso partijose turi būti daug erdvės. Grok paprastai. Negrūsk daug natų. Prima ir oktava prilaikys tavo boso partiją „arčiau prie žemės”. Pakanka tik poros šešioliktinių natų, kad boso partija būtų FUNK nuotaikoje. Atsimink, būgnininkas FUNK muziką pastoviai groja šešioliktinėmis, todėl tau visai nebūtina „valgyti jo duoną” ir pastoviai groti smulkiomis natomis (šešioliktinėmis).

BŪGNAI: PATARIMAI, KAIP GROTI IR MOKYTIS

1. Mokykis rudimentus lėtai ir lygiai, kol pripras rankos. 
2. Kai rankos pripras, palaipsniui didink tempą, kol pajusi, ribą už kurios jau negalėtum kontroliuoti grojimo, tada palaipsniui grįžk atgal.
3. Ornamentines natas grok vos pakėlęs lazdelę (kokius 2 cm nuo plastiko). Pilno smūgio užmojis turėtų būti 15 cm nuo plastiko. Akcentuotiems smūgiams užsimok 20 cm.
4. Siek, kad pilno smūgio judesys ir garsas visada būtų vienodas.

ROCK bytą galima pavadinti „nuo apačios viršun”. Bačka ir solinukas laiko bytą „prie žemės”. Pabandyk groti šį bytą be lėkščių ir susikoncentruoti į ritmišką grojimą (in time).

Iš pradžių mokykis lėtai. Kada bytą jau galėsi teisingai sugroti, bandyk po truputį didinti tempą, kol pasieksi tokį patį kaip įraše. Visi muzikantai, net ir aukščiausi „profai”, kai niekas negirdi, užsiiminėja pagal tokią metodiką. Tai puikus būdas išmokti tvarkingai groti ritmus, taipogi geriau sukibti su visais grupės nariais.

Jei nori išmokti naują ritmą, iš pradžių pabandyk jį padainuoti.

KLAVIŠINIAI: PATARIMAI, KAIP GROTI IR MOKYTIS

Tegu akordai ir jų apvertimai taps lyg žodžiai tavo kalbos žodyne. Juk kalbėti ir naudoti žodžius išmokai nuolat ir visaip juos kartodamas. Panašiai ir kai mokaisi groti, naudodamas ir grodamas akordus juos galiausiai išmoksi. Bandydamas juos sujungti prasmingai, atrasi ir jumoristinių variantų. Puiku! Pajusk malonumą ieškodamas ir rasdamas naujų būdų sugroti kiekvieną akordą.

Kai mokaisi naujus akordus arba naują kūrinį, repetuok „ne laike”. Negrok ritmų, tiesiog stenkis sujungti akordus. Taip pat galima mokytis naujų antstatų arba pirštuočių.


Sudarė Jonas Jurkūnas