Bireli
Lagrene The Gipsy Project koncertas Lione
Apie čigoniškąjį džiazą, lietuviškuosius
įspūdžius ir Oj Šinkorka...
INTRO:
PAVASARIS
Kai kam pavasaris asocijuojasi su Puškino poezija, kai kam su žemės ūkio
darbais, kai kam - su šiandieninėmis politinėmis aktualijomis bei lūkesčiais.
Tačiau yra ir tokių, kuriems pavasarėjanti gamta reiškia artėjantį smarkųjį
Kaunas Jazz festivalį (ir visus su tuo susijusius malonumus).
Taigi, pavasario ir pavasarinio Kaunas Jazz festivalio proga norėčiau
pasidalinti gitaristo Bireli Lagreneo Gipsy Project koncerto įspūdžiais.
Koncertas vyko vasario 28-ąją, Prancūzijoje, Lione, daugiatūkstantinėje
Auditorium de Lyon (www.auditoriumlyon.com)
salėje, bendradarbiaujant su Jazz a Vienne festivaliu.
Tie, kas domitės gitarine muzika bei europietišku džiazu, šį vardą, be abejo,
esat girdėję. Bireli vienas iš tų mocartiškų vunderkindų, jau
paauglystėje žavėjusių publiką virtuozine technika. Mūsuose gan išpopuliarėjo
jo mainstream džiazo albumas, įrašytas kartu su kitu žymiu prancūzų
gitaristu Sylvain Lucu (Bireli Lagrene & Sylvain Luc Duet, Dreyfus
Jazz).
Taigi, verta pripažinti ne tik JAV, ir Lietuva yra gitaristų kraštas, bet
Prancūzija taip pat.
Tema: Istorija
Džiazas
tai grynas amerikietiškas produktas. Tačiau jau daugiau nei pusę amžiaus jis
sėkmingai klesti ir už jos ribų. Nepaisant anti-amerikietiškų tendencijų,
Prancūzija yra tvirčiausia džiazo citadelė Europoje. Daugelis amerikiečiu džiazo
muzikantų savo gastroles pradėdavo ir pradeda būtent čia.
Jazz manouche čigoniškasis džiazas viena iš europietiško džiazo atmainų.
Tai ir savita grojimo maniera (virtuoziniai pasažai, pasiutęs tempas, um-ca
gitarų akompanimentas), ir savitas sąstatas (smuikas, akustinės selmer tipo
gitaros, kontrabosas).
Gitaristas Django Reinhardtas - čigoniško kraujo svingo eros žvaigždė, po
nelaimingo atsitikimo galėjęs groti tik dvejais kairės rankos pirštais (beje,
beveik taip pat virtuoziškai) - laikytinas šio stiliaus ikona. Būtina paminėti
ir jo scenos partnerį - smuikininką Stephane Grappelli, visų džiazuojančių
smuikininkų guru.
Bireli Lagrene įvairiapusiškas džiazo gitaristas, Gipsy Project vienas jo
projektų. Iš šiuolaikinių grynųjų jazz manouche atstovų, bene ryškiausias
Stochello nesu tikras, ar taip rašosi Rosenberg ir jo Rosenberg Trio.
Bridžas:
Koncertas
Auditorium de Lyon didžiulis, modernus gelžbetonio pastatas, primenantis
dulkių siurblį. Salė sausakimša. Prie bilietų kasų vis dar stoviniuoja jaunimo
minia, laukianti last minute bilietu po 5 EUR. Save dar priskiriu jaunimui,
tačiau neturėjau laiko staipytis minioje dėl pigesnio bilieto.
Pakylu į antrąjį balkoną, esanti palubėje. Jaučiuosi lyg sėdėčiau viršutinėje
Vilniaus Sporto rūmų tribunoje iš tokio atstumo tikrai nesuskaičiuosiu keliais
pirštai gros Bireli. Turbūt keturiais. Kita vertus, taip greitai groti galima
nebent septyniais kairės rankos pirštais. Pažiūrėsim. Paklausysim. Juk atėjau
klausyti koncerto, o ne žiūrėti.
20.02. Trečias skambutis. Visi susėda. Scena gan skoningai paruošta patiesti
keturi persiški kilimai, visi mikrofonė ir monitorių laidai paslėpti.
Pasirodo, matyt, vienas iš organizatorių. Praneša - po koncerto bus afterparty
rūmų fojė gros vietinė jazz manouche grupelė Poum Tchak. (kaip vėliau
įsitikinau, vyriokai davė garo gal net labiau nei Bireli komanda).
20.15. Ateina muzikantai. Tikri
gitanes blizgantys juodi batai, violetiniai šilko marškiniai. Nieko
nepadarysi, scena ir publika diktuoja madas. Bireli kompanjonai: Florin
Niculescu (smuikas), Hono Winterstein (gitara), Jean-Yves Dubanton (gitara),
Diego Imbert (kontrabosas).
Improvizacija:
Muzika
Apie muziką detaliai nerašysiu, pasidalinsiu įspūdžiais. Geriau patys
paklausykite - jeigu skaitote šį straipsnį, turbūt žinote, kur ieškoti vienokių
ar kitokių muzikinių įrašų ;)
Pirmieji muzikos garsai priverčia pasijusti lyg būtum Django ir Grappelli
amžininkas. Skamba europietiškojo džiazo standartai. Muzika tikrai smagi, gal
truputėli dvelkia močiutės batais, tačiau juk tokia ta tradicija. Smuikininkas
Niculescu pagroja kaskart temą, improvizaciją, tada suteikia žodį Bireli.
Kiekviena gitaristo soliaga sutartinai palydima ovacijomis.
Koncertui įpusėjus muzikantai pasitraukia, palikdami smuikininką improvizuoti
vieną. Salę užlieja žydras apšvietimas. Suprask vakarėlio lyrinis centras.
Vienišasis smuikininkas neapibrėžtai pradeda balansuoti tarp klasikinės
muzikos motyvų ir ką tik girdėtų džiazo pasažų. Sugrįžta Bireli. Prasideda
kažkas panašaus į muzikinį dialogą. Tenka pripažinti tai puikūs muzikantai,
tačiau tradicinį džiazą jiems groti sekasi geriau, nei free. Palikime free
Čekasinui ir Ko. Kelias minutes trunkantis muzikinis pokalbis baigiasi
pasiutusiai greitu surepetuotu tutti su pasažu - 400 šešioliktinių-per-minutę
greičiu. Olė!. Publika virsta iš koto. Tikrai įspūdingas reginys ir klausinys.
Grįžta kiti muzikantai. Dar keletas kompozicijų. Po jų Bireli pristato savo
komandą. Vėl nedidelis šou vienas iš akompanuojančių gitaristų užtraukia Elvio
Preslio dainos Blue Suede Shoes motyvą. Meno vadovas Bireli pagiria muzikantą
už tokią iniciatyvą, mostu prašydamas antrąjį gitaristą irgi parodyti ką nors.
Pastarasis griežtai atsisako. Publika jį drąsina šūksniais. Galiausiai ir šis
specialiai pro šalį užtraukia kitą Elvio dainelę. Nedidelis spektaklis
baigiasi, vėl užleisdamas vietą jazz manouche muzikai.
21.40. Oficialusis koncertas baigiasi. Bisas. Bireli ateina vienas. Perderina
savo gitarą. Pagroja improvizacija populiariais užsienio kompozitorių muzikos
motyvais, daugelis galėjo atpažinti ir Autumn Leaves intonacijas, ir The
James Bond Theme. Ovacijos. Dar vienas bisas. Su visa komanda. Jaučiuosi
laimingas, tačiau, visiems metams pasisotinęs čigonišku džiazu.
Tema: DetalĖs
Truputėlis techninės informacijos gitaristams. Bireli grojo selmer tipo
akustine gitara su plačia D formos skyle. Stygos gan plonos 9-10 numerio,
labai žemai nuleistos neretai girdėti smėlis. Tačiau tokia gitara
pakankamai patogu groti greitai.
Bireli dažnai derina gitarą grodamas, deja ne visada tiksliai. Bet stilius
leidžia. Jeigu eini klausytis jazz manouche nesitikėk 100% derėjimo ir
švaraus garso. Čia svarbiausia emocijos, greitis, harmoninis minoras, gyvenimo
druska ir gyvenimo džiaugsmas.
Visi muzikantai grojo akustiškai, jokių piezo.
Lenkiu galvą prieš koncerto įgarsintojus nebuvo nė vieno liapsuso,
nesusižadino nė vienas mikrofonas, neužsimuilino triukšme nė vienas solo, visi
atlikėjai puikiai girdėjosi. Sutikit penkių akustinių instrumentų įgarsinimas
kelių tūkstančių sėdimų vietų salėje nelengva užduotis. Dar labiau lietuvių
Garso Režisieriams (kuriu dauguma savamoksliai) - tai kol kas neįveikama
užduotis.
Outro: Pabaigai
Bevaikščiodamas Liono senamiesčio gatvelėmis staiga suklusau kažkas gatvėje
dainuoja lietuviškai. Gatvės gitaristas, neabejotinai lietuvis, ant šaligatvio
numetęs kepurę, traukė Oi Šinkorka....
Vilniaus Pilies gatvės gitaristai jau šturmuoja Europos senamiesčius, o mūsų
jaunieji elitiniai muzikantai, ar pasiruošę Europos koncertų salėms?
Jonas Jurkūnas
2004 03 01
Susijusios nuorodos:
http://www.lagrene.com
http://www.auditoriumlyon.com
http://www.poumtchack.com
http://www.about-django.com
Šis straipsnis yra
www.gitara.lt redakcijos nuosavybė.
Kopijuoti, platinti be redakcijos sutikimo draudžiama.
Atgal į Prieš plauką |