Mike Stern Vilniuje

PROLOGAS

Daug kas buvo. Daug kas matė. Kai kurie netik matė, bet ir girdėjo.
Bilietai nebuvo gluminančiai brangūs, įmanoma buvo gauti ir po 40, 50 Lt. Taigi jeigu dar nebuvai matęs MS ir turėjai tuos 40 litų, kuriuos planavai pragerti savaitgalį - tikrai geriau vertėjo nueiti koncertan.
Kongresų rūmai. Salė pilnutėlė. Grindys nusėstos, visos kėdės užimtos. Suprask - atėjo ir negrojantys eruditai/intelektualai, ir grojantis proletariatas.

BIOGRAFIJA

Apie Sterną - mokėsi Berklio muzikos koledže, Bostone. Mokytojai - Mick Goodrick, Pat Metheny. Grojo su Blood, Swear&Tears, B.Cobhamu. Plačiau galit pasiskaityti http://www.kaunasjazz.lt/dalyviai/?sternband.

„KRITIKO” ŽODIS

Iš anksto perspėju - čia atsiskleidžia mano subjektyvi nuomonė.
Taigi šis koncertas visiškai atitiko dabartinį MS grojimo stilių - grįžimas prie mainstream'o, kvartetinė sudėtis (sax, gitara, bosas, būgnai), mažiau jazzrock'o, daugiau lyrikos. Mano galva, ryškiausiai visa tai atsispindi MS albume „Give and take”, kuriame, kaip ir koncerte, skamba pakankamai bliuziniai gabalai, truputis bop'o, bei saviti MS lyriniai gabalai. Pasigedau normalaus beat'o. Pvz., „Chromazone” iš „Time in Place”.
Kartą viename interviu John'as Scofield'as išreiškė didelį susižavėjimą MS solo frazių linijomis. Tikra tiesa, jos labai savitos, žavios, netgi nelabai gitarinės. Iš tikro, jų sekundinė sandara išduoda MS pomėgį transkribuoti fortepijono ir saksofono meistrų solo partijas. Netgi dabar MS mini, kad laisvu laiku prisėda ir „nuiminėja” Coltrane'o soluotes. Siūlau pasiklausyti Coltrane'o „Giant steps” gabalą iš MS albumo „Give and take”.
Yra nemažai gitaristų, kurie, norėdami peržengti gitaros rėmus, bando mokytis iš kitų instrumentų. Tikriausiai, tai tiesiog tarpinstrumentinis komunikavimas - trimitininkai mokosi iš dainininkų, arba gitaristų, o pastarieji iš saksofonistų, ir pan.
Vienas kolega koncerto metu paminėjo, kad MS dabartiniu metu save taip išgrynino, kad iš esmės groja tik du kūrinius per visą dviejų valandų pasirodymą - greitą ir lėtą. Visą koncertą tuos kūrinius kartodamas įvairiais rakursais ir dalimis, skirtingose faktūrose. Tai, įgudusią ausį gali kiek varginti. Be abejo įspūdinga solo linija, puiki artikuliacija. Bet kyla įspūdis, kad MS tiesiog multiplikuoja save, vis tie patys unisonai su saksofonu, tos pačios frazės. Tokių priekaištų fone vis tiek telieka nukelti kepurę prieš lėtus, lyrinius gabalus. Tikrai faini, gal kartais per daug romantiški, per daug „mergaitėms”, bet tokia jau MS natūra. Greiti gabalai, ne ką prastesni - trykšta ekspresija, ritmenbliuzo, bopo atmosfera.
Kontaktas su publika puikus. Tai ne tik šviesios MS šypsenos dėka, bet ir komunikabilios Kongresų rūmų salės bei klausytojų dėka.
Galiu sakyti Sternas, kaip Mailso Deiviso kompanjonas, galiausiai išgrynino savąjį stilių, savąją leksiką. Praėjo didelių jazzrokiniu bendų era. Viskas krypsta į asmeniškumą, kameriškumą.
Taigi jeigu vertinti MS Lietuvos, bei šiųmetinio Kaunas Jazz kontekste - tai puiki dovana mūsų klausytojams, ypač muzikuojantiems. Juk mums visuomet yra ko pasimokyti iš „žvaigždžių”.

ŽVALGYBOS DUOMENYS

Per pertrauką buvo proga užmesti akį į MS naudojamus „įrankius”: BOSS pedalai - Blues driver, du DD-3, ir oktaveris (DD-3 ir oktaverį Sternas naudojo tik koncertiniams „fokusams”, ilgose įžangose ir t.t.); senas yamaha kubas, bei yamaha rekinis procesorius, kuris ir gamina ta Sternišką chorusą, kurį mūsų gitarų meistras A.Litz ganėtinai supeikė: „dėl jo, gitara skamba kaip iškastruota. Visai nėra atakos”. Gal ir tiesa, garsas toks lygus, kad kartais kai MS pradeda žaisti su dvejais dd-3, atrodo, kad groja klavišai. Tikrai, MS garsui truputį trūksta to „lempinio medaus”, kaip sako tas pats A.Litz, arba kaip sakau aš - trūksta to „mmf” skambėjimo. Taipogi, retam gitaristui patiko draivo skambesys. Savo apsisprendimą naudoti tranzistorinius stiprintuvus MS motyvavo skambesio grynumu ir patogumu transportuojant - nereikia sau sukti galvos dėl lempiniu diodų (Mano skurdžios elektronikos žinios byloja, kad „lempos” bijo sukrėtimų bei staigių judesių. Kita vertus, ar matėte, kaip oro linijų krovikai mėto lagaminus? Aš mačiau. Nemalonus vaizdelis). Kita vertus, žinant, kad MS yra Yamahos endorseris (Yamaha gitara Pacifica Mike Stern modelis telecaster'io tipo), galim spėti, kad tai yra vertingo sandorio su Yamahos korporacija dalis.

ANEKDOTĖLIS PABAIGAI

Kas domisi Lietuvos jazz gyvenimu, žino ir puikaus mūsų gitaristo A.Chalikovo grojimo manierą bei stilių. Ne paslaptis, kad Chalikovo grojimui nemažai įtakos turi M.Stern'o muzika.
Po koncerto Kongresų rūmuose, viena ausimi nugirdau tarp muzikantų sklandantį anekdotą:
„Į Vilnių atvažiavo Stern'as. Na ir kas? Nieko naujo. Groja lygiai taip pat kaip ir mūsų Chalikovas - garsas tas pat, net kai kurie gabalai tie patys...”



Jonas Auksaburnis

 


Atgal į „Prieš plauką”