Jėzus Kristus - superžvaigždė, plius
superchebrytė
Vis dėl to reikia pripažinti, kad Lietuvos muzikinėje
padangėje tai buvo įvykis. Pagal savo mintį, užmojus, organizaciją ir technines galimybes (turint galvoje, kad
viskas buvo daroma savo jėgomis), jis ilgam išliks klausytojų ir dalyvių prisiminimuose.
Koncertas Vingio parke sutraukė didelį būrį roko operos
gerbėjų. Stebino jų amžius - nuo penkiolikmečių iki ... vyriausių. Vyresnius galima suprasti - tai jų
jaunystės siautulys, romantika ir plotai, bet jaunimėlis? Iš pradžių susidarė įspūdis, kad jaunimas
eilinį kartą atėjo pasiausti, bet stebint jų veidus koncerto metu matėsi, kad žmonės susigyveno, susiliejo su
muzika, šoko ir dainavo kartu su atlikėjais ir jų veidai švytėjo ta dvasia, kurią skleidė L.Vėberio muzika.
Tai šimtąjį, tūkstantąjį kartų įrodė, kad šedevras nemiršta. Kartos keičiasi, mados maišosi, stiliai
atsiranda ir išnyksta, bet tai kas yra genialu - tai išlieka.
Genialu yra tai, kas paprasta. L.Vėberio opera yra paprasta
ir melodinga. Bet tai dar nereiškia, kad ją reikia atlikti paprastai. Jau žiūrint reklamą per TV, jautėsi
intrigos užuomazga: dainuoti pakviesti ne visi grandai, o kitų dainavimas palieka tikėtis geresnio.
Ir čia eilinį kartą iškyla klausimas - kas vykdo dainininkų atranką? Iš pirmo žvilgsnio atsakymas aiškus -
organizatoriai. Bet pamačius dainininkus ir tuo labiau jų pasiklausius, man labai norisi pamatyti ir pačius
organizatorius. Kadangi tai kaip visada yra užslaptintas reikalas, virš viso to sklando paprastas atsakymas - tai
sava chebrytė. Net tokiam išimtiniam atvejui buvo vadovaujamasi ne dainininko vokaliniais sugebėjimais,
arba jo tinkamumu tai rolei, bet tikriausiai tuo, kiek dažnai jis rodomas per TV, su kuo jis dainavo, kiek jo kasečių
pirkta, ar jį gerai žino potencialūs klausytojai t.y. pinigų davėjai, ir aplamai, gal jis yra geras bičas.
Šventvagiška daryti koverį iš šios roko operos, arba
tik taisyklingai sudainuoti partijas. Vyresnis klausytojas ir beveik visi dainininkai puikiai žino originalą, iš
to jie ir mokėsi, todėl visi ir laukė maksimalaus vokalinio pritraukimo prie originalo. Deja.
Aš asmeniškai neturiu nieko prieš R.Čivilytę (gal tik
pastoviai dirgina jos estradinis pasipūtimas scenoje, lyg rimčiau dainuojančių aplinkui nebūtų). Bet jei
kas bandys mane įtikinti, kad jos atranka Magdalenos partijai yra vykusi, tada aš pasakysiu, kad tas žmogus nėra
girdėjęs pačios roko operos. Taip, Rosita turi neblogus vokalinius duomenis, bet šiuo konkrečiu atveju norėjosi
girdėti balselį, skaidrų, kaip šaltinio vanduo, tyrą, kaip ryto aušra, skaistų, lyg pirmosios meilės, t.y.
tokį, kokia ir yra pati Magdalena. Deja, Rosita su savo pastatytu sodriu balseliu neįsipaišo nė į
vieną iš šių kategorijų. Todėl norėčiau paklausti organizatorių: kaip jie galvoja, ar apart R.Čivilytės
Lietuvoje daugiau nėra dainininkių, kurios galėtų tai sudainuoti? Ar jiems teko girdėti, kokie perliukai yra mūsų
aukštosiose muzikos mokyklose, muzikos akademijoje? Ten pilna jaunų, gabių merginų su fantastiško grožio
balsais. Kodėl nesuteikus progos pasireikšt kam nors iš jų, negalvojant apie vardus, o stengiantis dėl bendro
reikalo. Tegu tai kažkam būna bilietas į pripažinimą, į pabandymą, į užsikabinimą. NE!(neatiduosim šlovės,
ji ir taip brangiai perkama). Tegul bando sava chebrytė, kuri jau tūkstantį kartų bandė ir dar tiek kartų
bandys, o prie vaišių ir renginių stalo ne savų neprileisim. Tokia filosofija dvelkia nuo scenos su visa muzika.
Nežinau kaip kiti, bet klausantis Rositos dainavimo, aš įsivaizdavau ne Magdaleną, bet jos vyresniąją seserį,
kuri nesėkmingai bandė pakartoti jaunėlės jausmus.
Skaitant Gabalio - Judo interviu, susirišo du
dalykai: jis sakė, kad seniai svajojo ir norėjo sudainuoti šią partiją. Ir iš tikrųjų gyvenime viskas
gaunasi žymiai paprasčiau, nei mes tai suvokiam. Jei ko nors nori, reikia tik labai panorėti ir gausi (arba
pasieksi, arba tau pasiūlys, arba automatiškai įtrauks ir t.t.). Ir Česlovas gavo. O kodėl negavo metras
A. Mamontovas, arba rokmenas P.Meškėla? Tikriausiai todėl, kad silpnai norėjo. Arba nenorėjo (nes buvo užpykę,
nes negavo, nes nepasiūlė, nes neįtraukė ir t.t.). Klausantis Č.Gabalio vokalinių neištempimų, visą laiką
bijojau: va dabar imdamas šią natą tai jau galutinai užkims. Kartais norėdavosi užlipti ant scenos ir paplekšnoti
per nugarą, kad žmogus normaliai atsikosėtų ir užtrauktų švariai. Bet, kaip sakoma, ką Dievas davė, tą
Judas neišdainuos.
Atskirų pamąstymų prašosi kunigų partijos. Du paprasti
žodžiai roko opera leidžia nuspėti, kad čia ne paprastas padainavimas, o kūrinys, kuris pareikalaus
maksimalių pastangų ir sugebėjimų iš dainininkų. Ką mes matome lietuviškame variante? Kunigų operose
regime reperį Luką, žurnalistą M.Mikutavičių, kuris retkarčiais padainuoja draugelių rengiamuose
roboksuose ir aktorių, bei žaidimų vedėją S.Jačėną. Vienintelis V.Kairiūkštis yra profesionalus roko
dainininkas, kuris su pagarba ir gana profesionaliai atliko tai, ko iš jo ir laukė klausytojai. O kiti? Jūs paprašykite,
kad Lukas pabandytų sudainuoti (ne sukalbėti) kokią nors melodiją be akompanimento. Vaizdas būtų švelniai
tariant jaunuoliškas. Bet Lukas dainavo su Maestro V.Noreika, vadinasi žmogus yra labai artimas operai, o
tuo labiau roko... Jam sudainuoti tai, tai kaip du pirštus apšlapinti. O tai, kad jo balsas dar neužbaigė
mutacinio periodo, ar tai rodiklis? Svarbiausia kalbėti - repuoti moka. O kunigas Marijonas? Jis tūkstantį
kartų didesnis pamokslautojas laikraščio puslapiuose, kuriame kiekvieną ketvirtadienį pilsto iš tuščio į
kiaurą, malą š... tikrąja to žodžio prasme, nieko neužgaudamas ir pats niekam neužkliūdamas. O kaip kitaip
galima elgtis? Ką nors įžeisi, tada niekur nepakvies (nieko negaus, niekas nepasiūlys, niekur neįtrauks ir
t.t.). Tokių dainininkų akademijos pirmame kurse galime du kašikus su kaupu prisirinkti. Bet ten ne savi,
todėl ir laisvi.
Labiausiai skeptiškai buvau nusiteikęs S.Jačėno atžvilgiu.
Bet, kaip gyvenime dažniausiai būna atvirkščiai, jis labiausiai ir nustebino. Būdamas profesionalus aktorius,
savo partiją jis atliko, galima sakyti idealiai. Tai dar kartą įrodė, kad mūsų aukštosios meno mokyklos
rinkdamos studentus, ar juos išleisdamos taiko aukštus reikalavimus, paruošia visapusiškai. Klausantis S. Jačėno
dainavimo nebuvo galima atskirti nuo originalo, jo pastatytas balsas skambėjo lygai taip pat mefistofeliškai,
kaip ir turi skambėti. Čia tenka daryti išvadą, kad chebrytei nebuvo ką daryti. Na nėra tame rate bičiuko,
kuris TAI ir būtent Taip padarytų. Teko rinkti pagal sugebėjimus, o ne pagal draugystę.
V.Kovaliovas, sudainavęs Kristaus partiją visais atžvilgiais
pataikė į dešimtuką. Stebino dar ir tai, kad savo sceniniu įvaizdžiu jis buvo tikras Kristus. Aiškiai
matėsi, kad žmogus rimtai pasiruošė neeiliniam įvykiui. Kai aplinkui vos ne visi savo partijėlias dainavo iš
lapelių, jis sudėtingiausius tekstus atliko atmintinai ir jo melodingas ir iškentėtas balsas parodė, kad
šis dainininkas yra tikras menininkas. Nors jis garsiai nesisuka Lietuvos roko orbitoje, bet jo pavyzdys įrodė,
kad labai norint galima pasiekti tikrai įspūdingų rezultatų. Labai norisi jam palinkėti, kad šis ryškus jo
pasirodymas būtų didelis laiptelis jo, kaip solinio dainininko karjeroje.
Pora žodžių apie bendrą scenos vaizdą. Baigiant vokalinę
temą, reikia pasakyti, kad choras Jauna muzika taip pat buvo savo darbo profesionalai, puikiai atlikę tai,
ko iš jų ir buvo reikalaujama. Ką čia bepasakysi, profai yra profai. Ko visiškai negalima taikyti šokėjams.
Čia jie be abejo nekalti. Jų neprofesionalumas ryškai badė akis ir šaltas oras niekaip negalėjo pateisinti jų
vangumo. O turėjo būti atvirkščiai. Čia eilinį kartą reiktų pasakyti didelį ačiū organizatoriams.
Taupydami pinigus jie nusamdė vidurinės mokyklos šokių ansambliuką, kurio šokėjai (susidarė įspūdis)
visą laiką bijojo aukščiau pašokti, staigiau apsisukti, plastiškiau išsireikšti, o jų choreografijos
mokytija už scenos laikė dideles špygas, kad jie neužmirštų kas po ko seka ir nepargriūtų scenoje. Taip, jie
negriūvinėjo, nes vaikštant po sceną sunkoka kristi, bet bendras šokio vaizdas sugriuvo visiškai.
Labai sėkmingai buvo panaudotos video instaliacijos. Jų
bendra tema, parinkti vaizdai, spalvinės gamos labai pagyvino bendrą vaizdą, visam spektakliui suteikė
originalumo. Kristaus tema su XX amžiaus video vaizdais pastūmėjo į kontraversiškus apmastymus apie žmogaus
trapumą bet kuriuo žmonijos vystymosi laikotarpiu. Iš pradžių buvo (yra) žodis...
Ir vis tik reikia pripažinti, kad tai buvo įvykis. Duok,
Dieve, jam ir panašiems renginiams sveiką vyksmą, jėgų ir daug rėmėjų, ir išlaisvink mus, Viešpatie, nuo
savos superchebrytės.
Emilis Ragis
Atgal į Prieš plauką |