Paco De Lucia koncertas. Vitoria Jazz festivalis
2004 m. liepos 17 d.
Į paskutinįjį Vitorijos (Baskija, Ispanija) džiazo festivalio akordą ispanų (ir ne tik) mylimo gitaristo koncertą ateinu prieš gerą valandą, o Mendizorrotza sporto arenoje jau ankštoka. Dauguma bilietų be vietų numerių, todėl didžiausi muzikos gerbėjai iš anksto pasirūpino užsiimti vietas sau ir draugams, užmesdami ant laisvos kėdės kokį rūbą, vandens butelį ar kitą ženklą. Pavyksta rasti dar visai sėkmingas vietas šone. Pačios geriausios kėdės centre jau gal nuo pietų okupuotos Paco gerbėjų, kurie nekantriai laukia pasirodymo. Bet, kol į sceną išeis ispanų numylėtinis maestro, jiems dar teks palaukti ir išklausyti Julliard All Stars prestižinės Niujorko muzikos mokyklos dėstytojų pasirodymą. O kol į salę dar knibžda žmonės, galima patrepsėti mini diksilendo, kuris festivalio metu skambėjo Vitorijos gatvėse, ritmu.
Po kiek laiko šviesos prigęsta ir scenoje pasirodo New Yorkiečių sekstetas. Amerikiečių programoje - džiazo standartai ir grupės narių kompozicijos. Man didžiausią įspūdį paliko virtuoziškai bopą šutinantis trimitininkas Terell Stafford. Terello kūriniai taip pat pasirodė bene įdomiausi. Kitas vyrukų iš didžiojo obuolio pasirodymo vinis trombonistas Wycliffe Gordon, atlikęs Georgia On My Mind su įspūdingu wah-wah efektu. Nors dėstytojai groja super profesionaliai, vis tik salėje jaučiasi šurmulys žmonės laukia antrosios koncerto dalies. Seksteto pasirodymui artėjant į pabaigą arena dar pasipildo naujais veidais. Ir štai, paskutinė amerikiečių kompozicija palydima ovacijomis. Bisas. Pertrauka. Alus arba Kalimočo (pusė vyno+pusė kolos). Šviesos prigesinamos, ir nematomas žmogus per Electrovoice kolonėles praneša, kad į sceną kviečiamas maestrų maestro. Visi kaip sutarę atsistoja. Sausakimša Mendizorrotza ošia. Profesionalūs švilpikai demonstruoja savo talentą. Pagaliau pasirodo Maestro iš didžiosios M, nešinas rausva ispaniška gitara. Scenoje romantiškai apšviestos tradicinės ispaniškos kėdės aukštais atlošais. Iš viso jų suskaičiavau kokias devynias. Salėje tyla. Paco pradeda koncertą įkaldamas pora šmotų solo. Virtuoziški pasažai palydimi ovacijomis. Te quiero Paco!, - pasigirsta vyriškas balsas (Aš tave myliu Pakai!). Gitara skamba puikiai. Įgarsinta tik mikrofonu. Monitorinė kolonėlė stovi atlikėjui pusiau iš šono, pusiau iš galo. Įgarsinimas nepriekaištingas. Nuaidėjus finaliniam kūrinio akordui arena vėl ošia. Prisijungia perkusistai su cajonu (liet. tar. kachonas) ir džembe. Cajonas stačiakampės dėžės formos perkusinis instrumentas, Ispanijoje ne mažiau populiarus už gitarą. Šį kartą juo groovino El Piranya. Skamba lietuvio klumpėms neįprasti asimetriški dvylikos dalių ritmai. Grupės arsenalas su kiekvienu kūriniu pasipildo vis naujais muzikantais: dvi vokalistės ir vokalistas, bosas...bet stop! Maestro nulipa nuo scenos dar neįpusėjus koncertui. Kas atsitiko? Aa, Paco nuėjo parūkyti. Daugelis gerbėjų paseka jo pavyzdžiu ir, nepaisant užrašo prohibido fumar (rūkyti draudžiama), užtraukia dūmą. Net uniformuotas apsauginis rūko, mat ispanai, tai ne vokiečiai. Likusias laisvas kėdes scenoje užima dar vienas gitaristas ir vyrukas, meistriškai valdantis chromatinę lūpinę armonikėlę. Pastarasis instrumentas flamenko-jazz kontekste suskamba ypač įdomiai. Superinis muzikanto laiko pojūtis ir frazavimas lūpinę armonikėlę paverčia pseudosaksofonu. Taip pat šioks toks akibrokštas flamenko kontekste sintezatorius, kuriuo viename kūrinyje tas pats muzikantas paspalvina harmoniją, naudodamas švelnius padus. Iš užkulisių koncertą atidžiai stebi prieš tai koncertavę amerikiečiai dėstytojai. Paco de Lucia praneša, kad į sceną kviečia savo draugą, ispanų pianistą Chano Dominguez. Prieš keletą dienų šitame pačiame festivalyje galima buvo stebėti jo trio koncertą. Kartu muzikantai atlieka vieną iš Paco temų. Koncertas eina į pabaigą. Nepaisant to, kad pasirodymas buvo ilgesnis nei įprasta, gerbėjai ilgai reikalauja biso. Maestro neskuba grįžti į sceną, rūko, bendrauja su New Yorkiečiais. Netikėtas siurprizas publikai paskutiniam festivalio akordui prisijungia Julliard All Starsai trimitininkas ir trombonistas. Žmonės kaip mat atpažįsta populiarųjį Entre Dos Aguas. Paco paleidžia galingą seriją virtuoziškų pasažų. Muzikantai įkaista kaip ir publika. Kiekvienas solo palydimas ovacijomis. Daugiau kaip penkiolika minučių trunkančiu bisu-jamu baigiamas vakaro koncertas ir visas Vitoria Jazz festivalis. Kas dar pakankamai nepasisotino džiazu, ispaniškų klevų alėja traukia į viešbutį NH, į jam sessioną. O man jau užteko.
Saulius Križinauskas
2004 08 11
Draugiški NewYorkiečiai Julliard All Stars |
Groovinam su vietiniais ispanais |
Atgal į Prieš plauką |