Hipių judėjimas Lietuvoje II dalis Muzikos vaidmuo judėjime
Hipių judėjimą labiausiai veikė muzika. Ji buvo stipriausia ir paties judėjimo pusė. Hipių judėjimas chronologiškai susijęs ir su roko muzikos gimimu, o rokas šiems jaunuoliams nebuvo paprasta muzika - tai buvo kitoks bendravimo būdas, kita kalbos dimensija. Jis taip pat įkūnijo laisvės idėjas. Roko muzika gimė kaip laisvės, meilės ir mirties metafora, metanti iššūkį moderniojo žmogaus sąmonei, kūrybai ir patirčiai. Jis tapo geriausiu instrumentu įgyvendinti kontrkultūros programą. Rokas tapo ne tik fenomenu, kuriame susiliejo kone visi įmanomi antistruktūros elementai bei jų išraiškos karnavalas, stipriai teatralizuotas miesto gyvenimas, tyčinis socialinių vaidmenų supainiojimas ar net socialinių kaukių nuplėšimas, apnuoginantis nonkonformišką ir antistruktūrinę visuomenės gyvenimo konvenciją, prietarų ir dviprasmybių nepaisančią roko prigimtį - rokas tapo fenomenu, sąmoningai naikinančiu ribas, skiriančias realų, kasdienį gyvenimą nuo išgalvoto, nenatūralaus. Nuo tada, kai 1964 metais per Liuksemburgo radijo stotį išgirdau The Beatles dainą Love Me Do, visas mano gyvenimas pasikeitė. (K. Antanėlis) Nuo 7-ojo dešimtmečio vidurio Lietuvos jaunuoliai entuziastingai puolė drožti gitaras ir burtis į muzikines grupes. Beveik visos šio laikotarpio grupės buvo susikūrusios vidurinėse ir aukštosiose mokyklose. Vilniuje - Vienuoliai, Kęstučio Antanėlio grupė, Kėkštai, pagrindinės Kauno roko grupės buvo Kertukai ir Aitvarai. Iš kitų Lietuvos miestų minėtini Druskininkai, kur apie 1965 metus susikūrė Miko Suraučiaus vadovaujama grupė. Kadangi naujoji muzikinė mada buvo įtakota grupės The Beatles, ji buvo pavadinta bitlomanijos terminu, o muzikinis stilius bigbyto terminu.
Nuo 1968-ųjų metų galima įžvelgti kokybiškai naują etapą, kuriame muzikuojančios grupės nuo The Beatles, The Rolling Stones ir kitų grupių dainų kopijavimo perėjo prie savų muzikinių idėjų generavimo. Kadangi savos kūrybos dainos buvo sunkiai toleruojamos, dauguma grupių pasuko neutraliu folk stilistikos keliu. Kūrėsi naujos grupės: Vilniuje Bočiai, Gėlių Vaikai, Rupūs Miltai, Šiauliuose Saulės Vaikai, Kaune Vyturėliai, Vaizbūnai, Perkūno Ainiai, Dainiai, Raganiai etc. Gitarinei muzikai neliko abejingos ir merginos. Vilniuje muzikavo merginų grupė Bitės, o Kaune susikūrė net dvi merginų gitarinės grupės viena be pavadinimo, o kita Eglutės.
Roko muzika buvo tiltas, jungiantis Vakarus su Sovietų Sąjunga, jai negaliojo jokios geležinės uždangos ir suvaržymai. Sovietinėje Lietuvoje rokas buvo kaip laisvės gurkšnis, tai buvo pagrindinis uždraustas vaisius, telkiantis žmones ir skatinantis naujas pažintis. Susirinkdavome klausytis muzikos ir daugiau mums nieko nereikėjo nei kalbų, nei žodžių. Kiti stebėdavosi: Ką jūs veikiate, juk susirinkę apie nieką nekalbate? Kaip jūs laiką leidžiate?. O mums tai buvo kitas pasaulis, kitas bendravimo principas. Mums nerūpėjo, kas kiek ko turi, kiek kieno tėvai gauna pinigų. Svarbiausia buvo muzika. (O. Zacharenkovas) Įrašus gauti buvo sunku. Kai kam atsiųsdavo giminaičiai iš Amerikos, būdavo galima nusipirkti ir iš spekuliantų (įrašai kainavo apie 3 rublius): Plokštelių tada buvo labai mažai. Klausydavomės šimtus kartų perrašytų, nutrintų, suklijuotų paprastu nagų laku magnetafono juostų. Siekdamas kuo daugiau sužinoti apie vakarietišką muziką, išmokau skaityti lenkiškai. Mano mama gaudavo žurnalą Kobieta ir žycie. Kai ką išskaitydavau paskalų skyriuje. Eidavome į dokumentinius filmus, per kuriuos kartais 5-7 sekundes parodydavo užsieninių koncertų ištraukų. Tai iliustruodavo kapitalizmo grimasas ir išsigimimą. Dėl tų kelių sekundžių filmus spoksodavome dešimtis kartų. (V. Kernagis) Svarbus įvykis Lietuvos muzikiniame gyvenime buvo Kęstučio Antanėlio 1971 metais pirmoji Europoje pastatyta roko opera Jėzus Kristus superžvaigždė. Iš draugo gavęs ką tik išleistą vinilinę plokštelę su minėta opera, K. Antanėliui ji padarė tokį didelį įspūdį, kad jis nedelsdamas puolė rašyti operos partitiūrą. Kartu groję draugai nusprendė operą pastatyti. Roko operos entuziastai natų neturėjo. Klausydami plokštelę atkūrė visą partitiūrą. Pirmą kartą Jėzų Kristų superžvaigždę atliko Dailės institute gruodžio 25 dieną. Nors niekas ir negretino šios datos su operos turiniu, bet labai greitai prasidėjo represijos: Mane ilgai tąsė KGB. Buvo net metams iš instituto išmetę. Aš nebuvau joks politikas. Tuo metu susidegino Kalanta, o mūsų repertuare buvo prieš dvejus metus parašyta daina, kuri ir užkliuvo KGB, nes joje buvo žodžiai: širdis seniai nuodėgulis. Mus išgelbėjo Amerikos balso pranešimas, kad Vilniuje Jėzus Kristus pastatytas pirmą kartą Europoje. (K. Antanėlis)
Po pusės metų roko opera buvo atlikta lietuviškai (libretą į lietuvių kalbą išvertė Olegas Zacharenkovas) Vilniaus inžinerinio statybos instituto (VISI) aktų salėje.
Iš Rygos pakvietė Natural Product - bliuzo ansamblį, kuriame grojo Pete Andersen ir Seiskis. Renginio pretekstas buvo gitaristo Olego Sartakovo gimimo diena. Dalyvavo Olego Sartakovo trio, Gėlių Vaikai, Rupūs miltai, Natural Product. Dalyvavo A. Jegorovas (Džyza) grojęs Nuogi ant slenksčio su hipsteriu, pravarde Fikusas, kuris nebuvo muzikantas, bet virė tam pačiam katile. Džyza su Fikusu gan pikantiškai šaipėsi iš sovietinės estrados. Susirinko absoliučiai fantastiška publika. Sartakovo trio užgrojo Lenono dainą Cold Turkey, vienas vaikinas nusirengė iki pusės ir užsilipo ant stalo. Tada visus pagavo siautulys ir apėmė ekstazė Tačiau ant scenos užlipęs restorano administratorius ragino nustoti šėlus, primindamas, kad čia ne laukiniai Vakarai. Susirinkusieji dar pasiklausė grojusių grupių, šoko ir visi pasijuto taip, kaip vargu ar kas tuomet drįso net įsivaizduoti. Vargu bau. Man iki šiol šis vakaras atrodo neįmanomas ir fantastiškas. Pilna salė laisvo šokio ekstazėje paskendusių žmonių, o už lango - nyki sovietinė santvarka Šis renginys iš tiesų precedentų neturėjo visoje Sąjungoje, ir apskritai buvo bene vienintelis tokio pobūdžio susibūrimas. (O. Zacharenkovas) Vakarėlis greitai susilaukė atgarsių. Po koncerto, publikai lydint latvių muzikantus į stotį, saugumas bandė išprovokuoti muštynes. Kai kurie jaunuoliai buvo areštuoti, kiti jau vėliau kviečiami į saugumą tardymams: Kai išėjome iš festivalio, prie pastato jau stovėjo du sunkvežimiai, mūsų laukė milicininkai. Po to mus kvietinėjo KGB ir bandė įrodyti, kad festivalį finansavo CŽV. O iš tikrųjų mes patys susirinkome po 50 rublių. Saugumiečiai patys sėdėjo tam restorane, kažkoks tai Stankus ar Stankevičius. Šalia jo sėdėjo ir kiti. Iš karto matėsi, kas jie, nes pagal mus atrodė per daug tvarkingi. Po to tas Stankus mane ir tardė. (S. Daugirdas) Nors prieš festivalio dalyvius konkrečių represijų nebuvo imtasi, tačiau saugumas šio įvykio per pirštus nepraleido: vienas iš festivalio iniciatorių, O. Sartakovas buvo priverstas išvykti gyventi į Ukrainą, o A. Taunys pašalinamas iš Vilniaus inžinerinio statybos instituto. Ir spaudoje festivalis buvo ne per gražiausiai komentuojamas: Restorane buvo grojama, dainuojama ir šokama. Susirinkimo dalyvius apėmė ekstazė. Ir kai kas jau nusirengė iki marškinėlių. Kažkokia mergelė liko vien su palaidinuke. Kažkas pradėjo raičiotis ant grindų. Per radijo stotį Amerikos Balsas šis festivalis buvo pavadintas Pabaltijo hipių suvažiavimu. Narkotikai ir alkoholis
Vakaruose hipių judėjimas yra neatsiejamas nuo narkotikų. Galima sakyti, kad jie tiesiogiai veikė hipių stilių, ypač haliucinogenai LSD, kurie buvo sutikti kaip savaime suprantamas dalykas ir plačiai paplito. Narkotikai tapo savotiška religija, filosofija. Buvo skelbiama, jog tai tikras kelias į nirvaną. Hipių subkultūriniame sluoksnyje haliucinogenų išbandymas buvo garbės reikalas, tačiau esant jo deficitui, 7-ojo dešimtmečio roko karta daugiau nukentėjo nuo alkoholio. (S. Daugirdas)
Todėl visoje Sovietų Sąjungoje populiariausiu ir lengviausiu svaiginimosi būdu tapo alkoholis ar tabletės: Rusijoje ir Taline ypatingai badėsi aguonomis, bet Lietuvoje nelabai. Hašišo, marihuanos nebuvo. Vilniuje daugiausiai vartojo tabletes, tas kurios svaigindavo: Maksironas, Katerpinas. Čiulpdavo po liežuviu. Kai kas parūkydavo anašą, vadinamąjį planą. Bet tai buvo gana sunku gauti. (O. Zacharenkovas) Žinoma, narkomanais buvo ne visi, tačiau dauguma hipių jų buvo bandę: Tai aišku, kad vartojo narkotikus. Beveik kiekvienas jų buvo ragavęs. Vienas pasikabino, kitas - ne. Narkotikų prieinamumo tada nebuvo, tai dažniausiai viskas buvo maišoma su alkoholiu. Tie narkotikai tik stimuliavo, jie nebuvo tokie tikri. Vaistinėse chebra pirkdavo migdomuosius, gadino skrandžius, rūkydavo iš Azerbaidžano atvežtus rūkalus. Bet tai nereiškia, kad visi buvo narkomanai. (S. Daugirdas)
Tiek
Lietuvoje, tiek ir visoje Sovietų Sąjungoje narkotikų problema nebuvo labai opi, nes dauguma ilgaplaukių svaiginosi pigiu vynu.
Antai Rusijoje hipių
moralinis kodeksas
pirmoje vietoje skelbė
laisvos meilės principą, kuris realiame gyvenime išvirsdavo net į kolektyvinį santykiavimą. Rusijos ilgaplaukiai skyrėsi nuo Lietuvos, nes pastarųjų kodeksai neskelbė nei kolektyvinio sanguliavimo, nei narkotikų vartojimo. Keliavimas autostopu (tranzavimas)
Dar vienas svarbus hipiško gyvenimo bruožas, kuris juos jungė, bet tuo pačiu išskyrė iš kitų, buvo aistra keliauti. Viena iš ryškiausių Sovietų Sąjungos hipių sąvybių buvo jų nuolatinis noras plėsti savo akiratį bei užmegsti naujas pažintis su panašų gyvenimo būdą propoguojančiais jaunuoliais kituose miestuose ar kitose šalyse. Dažniausiai buvo keliaujama tranzuojant (hičhaikingas), rečiau traukiniais. Tranzavimą hipiai perėmė iš bitnikų. Džeko Keruako Kelyje buvo kultinė hipių knyga, o joje kaip tik ir buvo propoguojamas tranzuojančio, kaip laisvo, nesuvaržyto, neprisirišusio prie vietų ir daiktų žmogaus įvaizdis. Tranzavimas hipiams tapo vos ne profesionaliu sportu, ypač šiltuoju metų laiku. Ilgaplaukių bendruomenės nariai nevaržomai galėjo lankytis vieni pas kitus. Durys buvo atviros visiems. Kiekvieno mūsų butas būdavo visų hipių namai. Grįžti namo, o pas tave jau sėdi koks svečias iš Piterio ar Simferopolio, geria sau kavą. Kartais tokių netikėtų svečių vienu metu atvykdavo net keliolika. (L. Mažeika) Tranzavimas taip pat neatitiko sovietinės ideologijos, tai buvo siejama su valkatavimu. Hipiai priešprieša komjaunimui
Sovietinė valdžia į hipių judėjimą žiūrėjo labai neigiamai. Sovietinis žmogus turėjo būti politiškai aktyvus, rūpintis viešais interesais. Vienintelė leistina jaunimo organizacija buvo komjaunimas, kuris taip pat turėjo būti veiklus, aktyviai besireiškiantis visuomenėje. Sovietiniai pareigūnai skelbė, kad svarbiausias komjaunimo uždavinys buvo ir tebėra skiepyti jaunimui komunistinį idėjiškumą, ištikimybę mūsų tarybinei Tėvynei, internacionalizmą, aktyviai propoguoti mūsų visuomenės gyvenimo normas ir dvasines vertybes. O visuomenė ir tikėjo, kad komjaunuoliai kaip tik ir įkūnija padoraus ir teisingo jaunuolio įvaizdį: komjaunimo organizaciją sudaro pats šauniausias jaunimo branduolys. Komjaunuoliai ne tik savo susirinkimuose, bet ir gatvėje, namuose, siaurame ratelyje kovoja prieš tuos, kurie savo blogiu ne tik kenkia, bet ir žemina tarybinio jaunuolio vardą. Valdžios elgesys su hipiais Siekis išsiskirti visuomet gąsdino valdžią. Uniformuotą, nieko neišsiskiriantį asmenį visuomet buvo lengviau valdyti, nei ilgaplaukę asmenybę. Todėl valdžia nenuilsdamai ir aktyviai stengėsi kovoti su hipiais. Lietuvos komunistų partijos nariai skelbė, kad ideologinėje kovoje negali būti politinio pasyvumo, taikaus stebėjimo. Prie mažiausio dėmesio sumažėjimo ideologiniam darbui, iš karto tarp žmonių atsiranda nacionalistiškai ir šovinistiškai nusiteikusių, atsiranda nihilizmas ir skepticizmas, girtavimas, chuliganizmas, tinginystė ir kiti amoralūs poelgiai. Teisingą gyvenimo būdą gyvenantiems tarybiniams piliečiams hipiai būtent ir priklausė amoralių elementų kategorijai, todėl, aišku, su jais reikėjo kovoti.
Pirmiausia priemonė, kurios valdžia imdavosi prieš hipius buvo plaukų kirpimas. Plaukai turėjo nesiekti apykaklės. Mokyklose direktoriai vaikščiodavo po klasę su pieštuku ir matuodavo, ar plaukai ne ilgesni už pieštuko skersmenį, universitetuose, kur veikė karinės katedros, ilgi plaukai taip pat būdavo kerpami, ilgaplaukių neaptarnaudavo kavinėse. Kiek ilgesnius plaukus galėjo nešioti muzikantai (pvz.: Vytautui Kernagiui leisdavo nešioti ilgesnius plaukus, nes jis grojo mokyklos šokiuose). Kovai su ilgais plaukais veikė ir specialios komjaunimo grupės, kurios tiesiog gatvėje gaudydavo hipius ir kirpdavo plaukus: Mus visą laiką gaudė komjaunuoliai, milicija. Mus apkirpdavo tiesiog gatvėse, plėšydavo kelnes, apstumdydavo milicijos skyriuose. Buvom kaip partizanai. Išeini į miestą ir žinai, kad gali atsidurti arba komjaunimo komitete, kur tave gali apkirpti: trys kirps ir dar trys laikys, arba milicijoje. Ne kiekvieną dieną, bet per savaitę kartą galėjai būti tikras. Jie jautė, kad mes ne iš kelmo spirti, kad turim kažką, ko jie nesupranta, kas yra ne tai, kuo jie tiki. (O. Zacharenkovas)
Hipiai buvo laikomi nenormaliais, jų išvaizda tapatinama su valkatavimu ir nešvara, kai kam atrodydavo, kad ilgaplaukiai lyg užsilikę iš senų laikų, lyg būtų nesiprausę, lyg būtų susimaišiusios žmonių lytys, o patys jie buvo dažnai vadinami chuliganais. Kadangi jie augino ilgus plaukus, daugeliui miesčionių tai galėjo asocijuotis ir su homoseksualizmu, kurį to meto sovietinė teisė traktavo kaip kriminalinį nusikaltimą. Tuometinėje spaudoje, kalbant apie hipius, vartojami tokie apibūdinimai, kaip: kraštutinis modernistas, neigiantis bet kokius apribojimus; chuliganiški poelgiai ir dvasios skurdas arba kaip veltėdžiai, kurie tamposi klykiant plokštelėms, o jų gyvenimo tikslas nedirbti visuomenei naudingo darbo, kai kada hipiai vadinami ir ilgaplaukiais cinikais, ieškančiais amžinosios meilės narkotikuose ir sekse. Chuliganai mus apstumdydavo, keikdavo. Mes juos vadindavom žlobais. Priešiškumas buvo labai didelis. Mes turėjom atsispirti ir oficialiai visuomenei, ir chuliganams, ir milicijai. Tai buvo vos ne karas. (O. Zacharenkovas)
Maištaujantis jaunimas valdžiai buvo kaip rakštis, jis trukdė kurti socializmą ir buvo tarsi gyvas priekaištas, kad ne visada sistema gali sukontroliuoti visuomenę. Hipiai buvo įvardijami kaip buržuazinių vakarų idėjų persisunkę ar, kaip keliaklupsčiaujantys prieš vakarus jaunuoliai. Valdžia juos lygino net su psichiškai nesveikais. Antai, 1974 metais ruošiantis Spalio revoliucijos šventimo metinėms, KGB buvo nurodyta, kad reikia patikrinti visus rajono teritorijoje esamus įskaitoje psichiškai nesveikus ir visuomenei pavojingus asmenis ir susitarus su Žiegždrių psichoneurologinės ligoninės vadovybe, švenčių laikotarpiu juos izoliuoti. Psichiatrinė praktika neretai buvo naudojama prieš hipius (ir ne tik), nes tiek oficialiosios valdžios, tiek didžiosios visuomenės dalies jie buvo laikomi nenormaliais ir nesveikais. Spaudoje buvo neretai stebimasi: kodėl Vakaruose jaunimas protestuoja, visiems buvo aišku, nes buržuazinės ideologijos, moralės, auklėjimo krizė, gyvenimo normų išsigimimas smarkiai veikia jaunimą, tačiau sovietiniai autoriai niekaip nesuprato, kuo buvo nepatenkintas jaunimas Sovietų Sąjungoje, kurioje nieko netrūko ir buvo gera gyventi. Pati paprasčiausia priežastis paaiškinanti, kodėl egzistavo hipiai, buvo partinių, sovietinių organų darbo trūkumai, nepakankamas partinių, komjaunimo ir kitų visuomeninių organizacijų politinis auklėjimas. Žinoma, tai buvo paprasčiausias visa ko paaiškinimas, nes hipiai tiesiog netilpo į komunizmo statytojų nustatytą schemą. Įvykiai po R. Kalantos susideginimo Santvarkos požiūrį į hipius dar labiau paaštrino Romo Kalantos susideginimas. R. Kalanta hipis gal ir nebuvo, bet nešiojo ilgus plaukus, grojo gitara ir kopijavo užsienio hipių aprangą. Jo susideginimas ir po to sekusios represijos prieš hipius buvo tam tikras lūžis judėjime: R. Kalanta savotiškai įprasmino hipių judėjimą, suteikė naują spalvą. Jis buvo savotiška gairė. Jo susideginimas tapo simboliniu dalyku. (O. Zacharenkovas)
Komunistų partijos veikėjai, išgąsdinti galimų politinių R. Kalantos susideginimo padarinių, 1972 m. gegužės 16 d. sušaukė LKP Kauno miesto komiteto plenumą, kurio dalyviai buvo informuoti apie R. Kalantos asmenybę ir pareikšta, kad hipiai gali pasinaudoti šiuo įvykiu. Buvo numatyta, kad laidotuvės vyks gegužės 18 dieną 16 valandą, apie tai žinojo daugelis Laisvės alėjoje besibūriavusių žmonių. Tačiau kai prie Kalantų namų susirinkęs jaunimas sužinojo, kad laidotuvės jau įvykusios, kilo pasipiktinimo banga. Taip gegužės 18 dieną Kaune prasidėjo jaunimo manifestacijos, kuriose nemažas skaičius buvo ir ilgaplaukių, taip pat buvo atvykusių ir iš kitų Pabaltijo šalių. Atrinko visus vyrus iki 30 metų amžiaus ir tik rusų tautybės. Mane paskyrė į komjaunimo būrį, nors jau buvau išėjęs iš VLKJS nario amžiaus. Pasirinkimas buvo toks: arba kirpti, arba mušti visus, kurie turės per sprindį ilgesnius plaukus. Pasakė, kad nėra ko gailėtis tų išsigimėlių. (G. Melnikovas) Valdžiai ėmusis tokių priemonių nukentėjo nemaža dalis jaunuolių, ypač ilgaplaukių, nes ilgesni nei įprasta plaukai buvo suprantami kaip protestas prieš visuomenės tvarką: Dauguma dalyvių buvo ilgaplaukiai. Dauguma jų ir nukentėjo. Milicininkai net buvo susikibę rankomis, neprileido prie Soboro, bet minia užtvarą pralaužė. Tada milicininkai pradėjo žiauriai mušti, bananais talžyti. Kai kuriuos trombavo į mašinas ir veždavo kur nors už Kauno. Vežant juos dar primušdavo, apspardydavo. Jokių ginklų jie neturėjo, juos išprovokavo muštynėms. Tada kai kurie ėmėsi atsakomųjų veiksmų: buvo laužomi suoliukai, iš kažkur atsirado lazdos. Teko girdėti kad nuo jaunimo nukentėjo 35 milicininkai ir saugumo darbuotojai. Milicininkai čiupdavo ilgaplaukius ir su peiliais išpjaustydavo plaukus. Paskui nukentėjusius buvo galima atsekti pagal tai, kad buvo nusikirpę plikai. Aplinkiniai juos vadino maištininkais. Milicininkai plaukus išpjaustydavo tokiais gabalais, kad neliko nieko kito, kaip tik kirptis plikai. (B. Darasevičius)
Gegužės 19-ąją vėl kilo demonstrantų susidūrimai su malšintojais, tik šį kartą Laisvės alėjoje pasirodė kariuomenės mašinos su pilna kovine ginkluote. Gegužės 19 dienos demonstracijose dalyvavo gerokai mažiau jaunimo ir tvarka buvo atstatyta per dvi valandas. Nėra aišku, kiek žmonių nukentėjo nuo sumušimų, nes kreiptis į ligonines dauguma demonstrantų bijojo. Taip pat neaišku, ar nukentėjo ir malšintojai. R. Kalantos susideginimas pridirbo. Visi tada labai nustebo, nes galvojo, kad aš apsidžiaugsiu, kad R. Kalanta didvyris, nes visi į jį taip žiūrėjo. O aš pasakiau, kad jis durnas, dabar viskas, nuo rytdienos prasideda mūsų juodos dienos. Taip ir buvo! Po R. Kalantos visas reikalas buvo sugadintas, nes Maskva į mus žiūrėjo atlaidžiai: Ai, Pabaltijo respublikos. Ten galima. Tegul chuliganavoja. Tai mes ir chuliganavojome. O tada tik bac! Nu čia jau buvo vyše kryšy. (S. Daugirdas) Iš tikrųjų po 1972 metų gegužės įvykių hipiams ir nors kiek laisvesniems žmonėms prasidėjo sunkūs laikai: buvo sugriežtintas auklėjimas mokyklose ir universitetuose, nešioti ilgus plaukus tampa pavojinga, sudaromos tokios sąlygos, kad ne tarybinių kompozitorių muziką grojančios grupės, tiesiog nebegali toliau muzikuoti, etc. Galima teigti, kad nuo tada hipių judėjimas Lietuvoje palaipsniui pradeda silpnėti ir kaip masinis sąjūdis pasibaigia 8-ojo dešimtmečio pabaigoje. Panašumai ir skirtumai su judėjimu Vakaruose ir socialistiniame bloke Net nekyla abejonių, kad Sovietų Sąjungoje vykęs hipių judėjimas nuo judėjimo Vakaruose skyrėsi. Pati ryškiausia sąvybė, skyrusi Sovietų Sąjungos hipius nuo savo kolegų Vakaruose, buvo ta, kad laisvajame pasaulyje šis jaunimo judėjimas buvo protesto prieš visuomenės materializmą, vertybių niveliaciją išraiška, o už geležinės uždangos hipių judėjimas tapo protestu prieš patį režimą. Be to, prieš totalitarinę santvarką maištaujantys jaunuoliai pasipriešinimą ir nesitaikstymą su įprastinėmis gyvenimo normomis suprato giliau bei išreiškė tai aštriau. Demokratiniuos Vakaruose gėlių vaikai daugiau ar mažiau atrodė, elgėsi, keliavo ar rengė protesto akcijas taip, kaip norėjo. Gi sovietiniai hipiai buvo rūsti tauta, nes juos gaudė milicija, jie daug gėrė, vartojo narkotikus, po šalį klaidžiojo tranzuodami, miegojo svetimuose butuose, bendravo su įvairaus plauko nepažįstamais žmonėmis, ir mylėdavosi jie ne jaukiuose viešbučiuose, kuriuose Sovietų Sąjungoje apsistoti galėjo tik vedusios poros, bet velniai žino kur.
Tačiau gėlių vaikai iš socialistinio bloko, galima teigti, buvo beveik vienodi. Galbūt pagrindiniai skirtumai buvo tie, kad vienose šalyse judėjimas prasidėjo anksčiau, o kitose vėliau. Be abejo, tokiose šalyse kaip Čekoslovakija, Lenkija režimas buvo kur kas liberalesnis, todėl ir į iššaukiančią ilgaplaukių išvaizdą bei arogantišką jų elgesį komunizmo statytojų atžvilgiu buvo žiūrima atlaidžiau nei Rusijoje ar Baltijos šalyse (nors reiktų pridurti, kad Estijoje jaunimas turėjo daugiau laisvių, nei Latvijoje ar Lietuvoje). Judėjimas gal kiek aštresnis buvo pačioje Rusijoje, nes ir sistema čia stipriau spaudė. Šiek tiek judėjimas skyrėsi ir muzikos
atžvilgiu, pavyzdžiui, roko grupės Rusijoje dainavo angliškai, nes rusiškos dainos čia buvo
nepopuliarios,
tuo tarpu Lietuvoje, Lenkijoje, Čekoslovakijoje muzikantai nevengė dainuoti gimtąja kalba.
Šis straipsnis yra www.gitara.lt redakcijos nuosavybė. Kopijuoti, platinti be redakcijos sutikimo draudžiama. |