ŽAS-ų metamorfozės
Kai prieš keletą metų pradėjo skambėti jų singlai ir
pasirodė pirmieji klipai, tai buvo įdomu. Grupė išsiskyrė būtent tuo, kuo ji ir turi išsiskirti - muzikiniu
aspektu. Jų muzika buvo ryškiai išreikšta pulsuojančia jėga, nesutramdomu demonišku laukiniškumu, ritmas
pastatytas ant nesugriaunamos boso partijos. Vokalas raiškiai derinosi prie bendros koncepcijos, paryškindamas
stiliaus nebuvimo ribas ir autoritetų nepaisymą, nežiūrint į tai, kad teksto žodžių prasmė buvo šeštos
klasės mokinuko lygio. Bet visa tai buvo atliekama gyvai. Prie viso to pirmieji klipai buvo gan sėkmingai susukti
ir įdomiai žiūrėjosi, kas retai pas mus būna. Neprognozuojamas jų elgesys scenoje, vienuoliški abatai ir
viduramžių skliautai darė juos įdomius ir žiūrint į juos, ir klausantis jų. O jų pravardės darė juos jau
iš anksto kietais, lyg jie būtų praėję Rusijos kalėjimus. Ar kiekvienas iš mūsų išdrįstumėme
pasivadinti Sabaka? Tam reikia turėti skustą galvą ir nešioti treningus, arba maištauti su visais ir neaišku
prieš ką. ŽAS-ai įsiveržė į Lietuvos roko padangę ryškiai ir su trenksmu, pripipirindami savo tekstus
keiksmažodžiais, kas pradžiai jiems davė didelius dividendus. Ir reikia pripažinti, kad tai buvo gan sėkmingas
komercinis ėjimas, kai stilius, muzika ir vaizdas buvo apjungti į visumą.
Po to jie žengė dar vieną šou aspektu teisingą žingsnį
- pradėjo skandalinti už scenos ribų. Trauka į juos dar labiau sustiprėjo tiek auditorijos požiūriu,
tiek žiniasklaidos. Broliams žurnalistams tai bet kuriuo atveju buvo gardus kąsnis. Jie pradėjo varžytis, kuris
pirmiau nušvies jų žygdarbius, kuris išpeš pikantiškesnę detalę ir t.t. Tai visai suprantama - jau tokia jų
duona. Bet kuris vakarėlis, ar festivaliukas jau negalėjo apseiti be jų - tai jau gero tono nepaisymas. Jei visi
bus geri ir karameliniai - tai juk nuobodu. O štai pasikviesim berniukus, vaizdai bus garantuoti. Neseniai
M.Mikutavičius spaudoje eilės tvarka išvardijo jų, kaip pasakytų N.Oželytė išsividuriavimus.
Kiekvienas save gerbiantis lietuviškas reperis galėtų jų pavydėti.
Visam šiam cirkui važiuojant, po truputį buvo nustumta į
šalį pati esmė. Kaip sako istorinis rusiškas posakis - už ką kovojome? Pirmi abstinentinės kūrybos požymiai
pasirodė po gabalo Man gerai. Originalas buvo įgavęs gerą pagreitį ir reikia manyti, nešė normalų pelną.
Bet to buvo maža, reikėjo kalti pinigus neatsitraukus nuo kasos. Tuo labiau, kad buvo pats koverių žydėjimo
metas. Nepriklausomi pasidarė priklausomi ir to pačio kūrinio pasirodė keli variantai, paryškinti seno
televizoriaus (naujas Sony būtų įspūdingiau) daužymu. Visame pasaulyje yra priimta taip: grupė išleidžia
diską, propaguoja jį, rengia koncertus. Po tam tikro laiko, kai jis jau spėja užsimiršti, arba ta pati grupė,
arba kas nors kitas nupirkęs gabalą jį perdirba ir paleidžia. Tokia seka. Bet kad ta pati grupė dar nespėjus
nutilti hitui vėl paleistų kelis variantus tos pačios dainos - tokie dalykai gali dėtis tik stebuklų šaly,
kuri vadinasi Lietuva. Visi muzikantai orientuojasi į pelną, iš to jie ir gyvena. Bet kai menininkas vardan pelno
užmiršta tai, nuo ko jis pradėjo ir pasiduoda aplinkinių vajui, vadinasi jis nuo pat pradžių buvo amatininkas.
Bet geras amatininkas - tai taip pat puiku, jei jis garsiai nesigiria, o jo puikų darbo vaisių žino visi
aplinkui. ŽAS-ų koveriai šiuo atveju gavosi tokie patys, kaip ir visų kitų bumčikų. Jų pasirodymas buvo
pirmas nutolimas nuo gyvos muzikos ir ryškiausias pavyzdys, kaip garsiai triukšmaujantys ir tariamai progresyvūs
virsta šiuolaikiniais Aliukais, spjaudami į sunkų darbą ir pasiduodami pigiam ir trumpalaikiui
populiarumui. Imant laikmetį ir technikos lygį- paralelės vienodos. Tais laikais buvo beprotiškai madinga saldžiais
balsais ūbauti apie močiutę sengalvėlę ir Lietuvėlės grožį, dabar, pasitelkus kompiuterius paleidi tą patį
ritmą dešimčiai minučių, sukuri tekstą apie nieką iš keturių žodžių (du iš jų būtinai keiksmažodžiai)
ir šlovė, biznis eina. Skaitau, kad Aliukai buvo aukštesni, nes jų tekstai buvo nors ir banalūs, bet
prasmingi. Jie bent mokė gėrio, ko šiais laikais labai trūksta. Ir visa tai daroma su didžiausia euforija,
visiems plojant katučių. Visi tik ir rodo ŽAS-ams, kad jie yra matomi, bet kad jie pradėjo blogai girdėtis,
tokio matrosovo neatsirado.
Lyg nujausdami, kad reikia kažką taisyti, surengė gražų
Kalėdų vakarėlį su V.Povilioniene. Tiesiog Dievo avinėliai! Partijai reikia? BUS - atsakė ŽAS-ai. Norit
blogiečių-prašau, norit geriečių - prašau, reikia dar koverių - še, ko dar neiškrėtėm - labdaros? Na kaip
be šito, be šitos akcijos negalima. Juk ne vienas A.Mamontovas teisingas. Produktyvumas nesvietiškas.
Pradėjusį byrėti mitą šiek tiek sutvirtino himnas apie
Žalgirio Eurolygos taurę. Bet čia jų nuopelnas tik dalinis. Daina taip populiariai nuskambėjo dėl daugelio
priežasčių. Pirma - tai taurė. Po to tekstas ir muzika. Šioje dirvoje ŽAS-ų nerasta, nes parašyti gerus žodžius
(aplamai tekstą) Dievo neduota. Jie patys buvo atrinkti lyg plačiausių gerklių konkurse iš kitų norinčių
sugaguoti ir pastatyti priešais mikrofoną. Reitingai vėl pakilo.
Išstodami per Vasaros maratono baigiamąjį koncertą
Muzikiniame angare, jie vėl sublizgėjo. Reklamuodami savo naują singlą, ypatingai buvo pabrėžta ir
akcentuota, kad jis buvo įrašytas Italijoje. Suprask kaip nori - ar vyrai poilsį derina su darbu, ar darbą su
poilsiu. Bet bet kuriuo atveju tuo jie pabrėžia savo išskirtinumą, o visi kiti palieka su nosimi- jiems įrašų
studijos Vilniuje. Bet įrašas Italijoje nieko nepakeitė, kaip sakoma vidutinybė - ji ir Italijoje vidutinybė. Vėl
tas pas bumčikinis leitmotyvas, tie patys turisto-anonisto. Čia net galvoti reikėjo dar mažiau, nes
dainos pagrindą sudaro 8-o dešimtmečio populiarių Italijos šliagerių popuri.
Jų leidžiamos kasetės yra orientuotos į nesubrendusį
jaunimą. Kas čia blogo, paklausite. Tikrai nieko. Devyniasdešimt penki procentai Lietuvoje leidžiamos muzikėlės
yra orientuota tam klausytojų ratui. Bet viena, kai tai daro toks pat su keliais barzdos plaukais reperis, ir
visai kita, kai tai propaguoja toli gražu ne berniukai. Galų gale niekas nedraudžia durniuoti ta linkme ir šešiasdešimtmečiams.
Bet pikta ir nemalonu, kai draugeliai žurnalistai gieda šiems vyrams ditirambus ir pateikia juos kaip originalius
ir naujo įnešančius. Jūs atidžiai paklausykite pirmas dvi jų kasetes. Pirma dar buvo įgrota gyvai (bent taip
atrodo), o antra jau kompiuterinė. Jei žmogų uždaryti į baltą kambarį ir paleisti ją, po trijų valandų jam
nuslinktų plaukai, o po keturių jis išprotėtų - jokio šviežumo, jokio naujumo, jokių idėjų (viskas
kopijuota), išvis jokios minties. Abi kasetės nesiskiria savo tekstais, nes jų ten nėra, jose yra keturios
dainos, kuriose yra tik du žodžiai. Kitose po tris - penkis žodžius. Ir čia, vadinasi, yra subrendusių vyrų kūryba?
Jei pagal jų meninę išraišką spręsti apie jų intelektualinį koeficientą, nenorėčiau garsiai afišuotis,
kad esu jų draugas.
ŽAS-ų problema yra tame, kad pabandę daryti savo, jie iškart
nuėjo lengviausiu keliu, kuris pasirodė jiems pražūtingas kaip asmenybėms. Man dabar juokinga žiūrėti į
keturis fonogramščikus, kurie ne tik dainuoti nemoka, bet ir judėti ant scenos. Manau jie patys nesvajojo
karjeros pradžioje gitaras iškeisti į išjungtus mikrofonus. Ir nėra ko pykti ant klausytojų, kai juos vadina
šiuo žodžiu, nes tai yra akivaizdi tiesa. Tegul Choras daužo butelius ant kiekvieno kampo ir bando pulti
badyti jam nepatikusius, bet tai bus tik eilinis jų skandalėlis, kuriuo kaip figos lapu jie stengsis prisidengti
didelė kūrybinę gėdą. Jų įvaizdis absoliučiai nesiderina prie dabartinės muzikos. Arba reikia daryti šou
ant scenos, arba šou muzikine prasme. Ir vienas ir kitas gaunasi su kraujais (dabar tikrai yra jų dienos).
Todėl nuoširdžiai vaikinų gaila, kad pasiduodami pigiai konjunktūrai jie kaip grupė susilygino su nevykėliais
penkiolikmečiais. Gyvo žodžio jėgą patyrė dar Kristaus mokiniai ir neveltui Pontijus Pilotas leido Kristų
teisti ne už jo darbus, o už jo žodį ir mintį. Todėl norisi kad ir blogiečiai ŽAS-ai būtų blogiečiai
gerąja prasme, o ne su tuščiais mikrofonais vaidintų besikankinančius kūrėjus, nematydami besikankinančios
publikos.
Emilis Ragis
Atgal į Prieš plauką |